Knowledge

Flink meer privacyklachten voor de Autoriteit Persoonsgegevens

Flink meer privacyklachten voor de Autoriteit Persoonsgegevens

Knowledge

Op 14 februari jl. konden we in de kranten lezen dat in 2019 flink meer geklaagd is over schending van privacy door bedrijven, bijna 80% meer dan in 2018.

Waar wordt over geklaagd?

Eén van de nieuwsberichten is dit artikel in het Algemeen Dagblad. De meeste klachten gaan over schending van een privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering van persoonsgegevens (“het recht om vergeten te worden”) . Verder gingen veel klachten over ongevraagde reclame en over organisaties die persoonsgegevens ongevraagd doorgeven aan derden.

Privacyklachten: dat wil jij toch niet?

Het indienen van een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens is eenvoudig. Hoewel er nog steeds onvoldoende personeel is om alle klachten in behandeling te nemen, speelt je imago als bedrijf een grote rol als het om AVG-naleving gaat. Steeds meer klanten en relaties kennen de vereisten die aan bedrijven worden gesteld, dus als blijkt dat jij niet aan die eisen voldoet, kom je minder professioneel over. Dat wil je niet, toch? Een mogelijke boete van de Autoriteit zou niet de reden moeten zijn voor het volgen van de regels, er staat meer op het spel. Wij adviseren onze klanten daarom om de basis goed op orde te hebben, ook als je niet “het beste jongetje van de klas hoeft te zijn” .

Wat moet je doen?

Als jij wilt voorkomen dat privacy-missers gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dan is het verstandig om (alsnog) te regelen wat er van je wordt verwacht. Wij kunnen dat eenvoudig en voor een vriendelijke prijs voor je regelen via ons AVG modellenpakket. Hiermee krijg je op een makkelijke manier de AVG-huishouding van je onderneming op orde. Meer informatie over onze AVG-pakketten vind je hier.  Uiteraard kun je altijd contact met Jurato opnemen als je meer informatie wilt of als je vragen over de AVG hebt. Wendy Rijcken is onze AVG specialiste.