Zorgplicht en exit-ondersteuning door IT-leveranciers

Knowledge

Odernemingen in alle sectoren zijn steeds vaker afhankelijk van digitale oplossingen. Virtualisatieplatformen, cloudopslag of (branche-)specifieke software is vaak niet meer weg te denken uit de dagelijkse bedrijfsvoering. De afhankelijkheid van een bepaald softwaresysteem, en dus ook van de partij die het levert, is vaak groot, bedrijfskritische processen kunnen soms enkel draaien door software van één partij (tip: lees hier meer ‘vendor lock-in’ en wat je daartegen kunt doen).

Zorgplicht van IT-leveranciers

Het uitgangspunt is dat een IT-leverancier in beginsel de vrijheid heeft om zijn productaanbod en prijzen te wijzigen. Wanneer klanten in hoge mate afhankelijk zijn van een softwareproduct, wordt verwacht dat de leverancier zorgvuldig handelt. Dat betekent:

Dit gaat verder dan louter commerciële belangen. De continuïteit van de afnemer speelt bij de juridische beoordeling een grote rol.

Vaak ontbreken expliciete afspraken over exit-ondersteuning in contracten met IT-leveranciers. Exit-ondersteuning houdt in dat de leverancier meewerkt en ondersteuning biedt wanneer de klant overstapt naar een ander systeem of leverancier, zodat de dagelijkse bedrijfsvoering gewaarborgd blijft.

Illustratie: De zaak Rijkswaterstaat tegen Broadcom/VMWare

Recent oordeelde de rechtbank Den Haag dat een IT-leverancier zijn zorgplicht schond door wijzigingen te laat te communiceren en te weinig exit-ondersteuning te bieden. Rijkswaterstaat was volledig afhankelijk van VMWare-software, maar werd plots geconfronteerd met een prijsverhoging en het wegvallen van support. De rechter oordeelde dat de leverancier onvoldoende tijd en ondersteuning bood bij de overstap naar een andere provider, en verplichtte tot doorlopende ondersteuning en actieve exit-begeleiding.

Praktische lessen voor ondernemers

Maak exit-ondersteuning en zorgplicht bespreekbaar in contractonderhandelingen. Daarmee bouwt u aan continuïteit, ook als de relatie met uw leverancier verandert. Dat voorkomt verrassingen én juridische procedures.

Let op: op 12 september 2025 treedt de Europese Data Act in werking. Op grond van artikel 25 zijn aanbieders van dataverwerkingsdiensten verplicht om schriftelijke afspraken te maken over een exit-procedure. Houd onze LinkedIn-pagina in de gaten voor een handige checklist over de Europese Data Act!

Neem contact op

Twijfelt u over de afhankelijkheid van uw IT-leverancier? Neem contact met ons op door te bellen naar 085 160 29 00. We kijken graag met u mee.