Een werkgever voert geregeld gesprekken met werknemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een functionerings- of herplaatsingsgesprek. Meestal worden schriftelijke aantekeningen gemaakt van deze gesprekken, zodat beide partijen op een later moment nog weten wat zij hebben besproken. Soms zijn er echter ook gevallen waarin de werknemer deze gesprekken opneemt. Maar mag dat zomaar?

De rechtbank heeft laatst geoordeeld dat een werknemer gesprekken met zijn werkgever mag opnemen, omdat de werknemer zelf deelnemer is van het gesprek. Wanneer een werknemer deelnemer is van een gesprek, dan hoeft hij geen toestemming te vragen voor het maken van een geluidsopname en hij hoeft dit vooraf ook niet te melden aan de werkgever.

Er valt echter wel een kanttekening te plaatsen: het opnemen van een gesprek kan leiden tot een verstoring van de arbeidsverhouding of een schending van de privacy van de werkgever. Om dit te voorkomen, is het raadzaam dat een werknemer van tevoren aangeeft dat het wenselijk is dat het gesprek zal worden opgenomen. Op deze manier is er duidelijkheid voor zowel de werkgever als de werknemer en zo worden conflicten die wellicht leiden tot een verstoorde arbeidsverhouding voorkomen.

Is er bij jouw onderneming sprake van een verstoorde arbeidsverhouding met een werknemer en weet je niet hoe je dit moet aanvliegen? Neem gerust contact op met één van onze bedrijfsjuristen. Ook voor een mediationtraject ben je bij ons aan het juiste adres.