Vandaag is het Cyber Monday, de online versie van Black Friday. Consumenten kunnen vandaag in webshops hoge kortingen verwachten. Als webwinkelier ben je verplicht om een retour te accepteren en het aankoopbedrag terug te storten, als de consument binnen 14 dagen de koop ontbindt. Hieronder leggen we uit hoe hard dit bekende (of beter: beruchte) herroepingsrecht is.

Informeren

Allereerst ben je als webwinkelier of webshopeigenaar verplicht om de consument erop te wijzen dat hij een herroepingsrecht heeft. Dit mag niet verstopt staan in de algemene voorwaarden, maar dit moet duidelijk en op een eenvoudig vindbare plaats staan omschreven. Daarbij moet ook het modelformulier voor herroeping worden aangeboden (zie website Autoriteit Consument en Markt).

Bevestigen

Belangrijk is dat dit herroepingsrecht ook uitdrukkelijk aan de klant kenbaar gemaakt moet worden na de aankoop.  Omdat het toch al wettelijk verplicht is om de aankoop schriftelijk (per e-mail) te bevestigen, kiezen veel webshopeigenaren ervoor om in diezelfde e-mail nogmaals te wijzen op het herroepingsrecht. Als je aan deze wettelijke plicht geen gehoor geeft, dan heeft de consument geen 14 dagen maar 12 maanden de mogelijkheid om de koop te ontbinden en het product terug te sturen.

Uitzondering

Het doel van het herroeppingsrecht, is dat de consument de mogelijkheid krijgt om het product te zien en soms zelfs te proberen of te passen. De consument mag het product dus uitpakken. Er zijn echter uitzonderingen. Denk hierbij in de eerste plaats aan schade of slijtage die door de consument is veroorzaakt. Daarnaast gelden onder andere de volgende algemene uitzonderingen:

Let op dat je de consument informeert dat voor de aankoop van bovenstaande producten (of diensten) er geen herroepingsrecht geldt.

Cyber Monday of Black Friday

Producten die je met korting verkoopt of die in de sale zijn, worden niet uitgezonderd van het herroepingsrecht dit betekent dat de producten die gekocht worden op Cyber Monday of Black Friday gewoon onder de wettelijke regels vallen.

Jouw situatie

Ben jij een webwinkelier of eigenaar van een webshop en heb je hierover vragen? Bel of mail ons gerust. Wij staan voor je klaar.