De nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) stimuleert werkgevers om vaste arbeidscontracten te sluiten. Die stimulans wordt o.a. geboden via de WW-premie. Vanaf 2020 geldt een lage en een hoge premie. Ook nieuw is de eis dat werkgevers bewijs moeten leveren van het soort arbeidscontract (vast/flex). Hoe lever je dat bewijs? Is een arbeidscontract echt nodig om als werkgever voor de lage WW-premie in aanmerking te komen of voldoet een bevestigingsbrief of e-mail aan de werknemer ook? Die vraag krijgt Jurato regelmatig van klanten. Het is een goede en belangrijke vraag voor werkgevers. Wij geven je hier het antwoord.
Schriftelijk contract of brief aan werknemer?
Als werkgever en werkgever in hun arbeidsrechtelijke relatie afspraken maken, gelden er geen vormvereisten. In het arbeidsrecht is een schriftelijke bevestigingsbrief dus voldoende om de inhoud ervan geldig te laten zijn. Het vraagstuk van de hoge of de lage WW-premie is echter geen arbeidsrechtelijke vraag. We hebben hier te maken met sociaal zekerheidsrecht, en daar gelden in bepaald gevallen andere regels. Het socialezekerheidsrecht stelt de eist dat er echt een schriftelijk contract moet zijn ondertekend door zowel de werkgever als de werknemer. Een bevestigingsbrief van de werkgever voldoet dus niet. Ontbreekt een door beide partijen ondertekend contract, dan loopt de werkgever het risico dat hij alsnog, met terugwerkende kracht, de hoge WW-premie moet betalen.
Over dit vereiste van het schriftelijke contract zijn vragen gesteld aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW): wordt deze soep wel zo heet gegeten als hij wordt opgediend? Het antwoord van het Ministerie was duidelijk. Ja, er moet echt een schriftelijk contract zijn dat door beide partijen is ondertekend. Zonder schriftelijk (ondertekend) contract is de hoge WW-premie van toepassing.
Heb jij je (loon)administratie op orde?
Logistiek zal het voor veel bedrijven lastig zijn geweest om per 1 januari 2020 voor alle lopende contracten alsnog aan de eis van het schriftelijke contract te voldoen. Minister Koolmees heeft de Tweede Kamer op 9 december 2019 meegedeeld dat werkgevers tot 1 april 2020 de tijd krijgen om hun administratie op orde te brengen.
Meer informatie nodig?
Ben je werkgever, dan heb je nog even de tijd om je personeelsadministratie op orde te krijgen. Heb je hier hulp bij nodig of wil je eerst nog even meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op. Onze arbeidsrecht juristen helpen je graag verder, ook voor je andere juridische vragen.